Vydavatelé varují, že funkce AI Overview a AI Mode od Googlu snižují návštěvnost webů, podkopávají SEO strategie a ohrožují online žurnalistiku
Google čelí rostoucím tlakům ze strany nezávislých vydavatelů, kteří tvrdí, že funkce AI Overview škodí jejich byznysu tím, že snižuje návštěvnost jejich webových stránek a oslabuje jejich schopnost konkurovat o pozornost čtenářů.
V důsledku toho podala Independent Publishers Alliance (Aliance nezávislých vydavatelů) formální stížnost u Evropské komise, ve které tvrdí, že Google zneužívá své tržní postavení v oblasti online vyhledávání prostřednictvím svých AI-generovaných shrnutí, která se zobrazují nad tradičními odkazy na weby.
Podle stížnosti AI Overview od Googlu způsobuje „významné škody vydavatelům, včetně ztráty návštěvnosti, čtenářů a příjmů“.
Stížnost vydavatelů
Vydavatelé tvrdí, že se nemohou odhlásit z používání svého obsahu pro AI shrnutí, aniž by zcela neztratili možnost zobrazovat se ve všeobecných výsledcích vyhledávání Google.
„Vydavatelé používající Google Search nemají možnost odhlásit se z využívání svého obsahu pro trénink velkého jazykového modelu (LLM) Googlu a/nebo z indexování pro shrnutí, aniž by ztratili možnost zobrazovat se na běžné stránce s výsledky vyhledávání Google,“ uvádějí stěžovatelé.
„Nejde jen o technický problém – je to existenční hrozba pro nezávislou žurnalistiku a otevřený web,“ napsal Humphrey Sule, CEO firmy Hunt-Hills, na LinkedIn.
Stížnost podporují také organizace The Movement for an Open Web a britská nezisková Foxglove Legal Community Interest Company, která podala obdobnou stížnost u britského úřadu pro hospodářskou soutěž (Competition and Markets Authority).
Spoluzodpovědná ředitelka organizace Foxglove, Rosa Curling, říká: „Právě proto Foxglove a naši partneři touto stížností vyzývají Evropskou komisi spolu s dalšími regulačními orgány po celém světě, aby zaujali stanovisko a umožnili nezávislé žurnalistice možnost odhlásit se.“
Dopad na návštěvnost webů
Několik studií ukazuje, že AI Overview zásadně změnil rozložení návštěvnosti webů, přičemž výzkumy ukazují poklesy od 30 % až do 70 % v závislosti na použitých vyhledávacích dotazech.
Podle analytické firmy BrightEdge došlo díky AI Overview ke zvýšení zobrazení výsledků o 49 %, avšak počet kliknutí na stránky klesl o 30 %.
Gisele Navarro, šéfredaktorka HouseFresh, tento trend pozoruje na vlastní oči: „Před pár týdny jsme zaznamenali nárůst zobrazení,“ říká s odkazem na častější zobrazování jejich webu ve výsledcích vyhledávání Google.
„Ale zároveň počet kliknutí klesá. Google tedy naše odkazy zobrazuje častěji, ale nikdo na ně nekliká. To souvisí s funkcí AI Overview.“
Data naznačují, že přibližně 60 % vyhledávání na Googlu jsou nyní tzv. „zero-click“, což znamená, že uživatelé po zobrazení AI shrnutí nenavštíví vůbec žádný web.
„Nejde jen o debatu nad obchodním modelem,“ říká Mohammed Husamaddin, viceprezident pro rozvoj obchodu ve společnosti Naseej. „Je to širší otázka toho, jak se ve věku digitálních technologií vytvářejí, ověřují a spotřebovávají znalosti.“
„Vydavatelé dlouhodobě hrají roli v oblasti výzkumu, vzdělávání a žurnalistiky.“
„Jak se systémy umělé inteligence čím dál víc stávají prvním zdrojem informací pro veřejnost, dopady sahají daleko za hranice jednotlivých společností.“
Obavy z AI módu Googlu
V květnu oznámil CEO Googlu Sundar Pichai, že po úspěchu AI Overview společnost zintenzivňuje práci na AI s představením funkce „AI Mode“.
AI Mode, podobně jako platformy typu ChatGPT, poskytuje mini články odpovídající na uživatelské dotazy tím, že agreguje informace z více webů.
Tato funkce v podstatě eliminuje potřebu navštívit externí weby, což vyvolává obavy u firem závislých na SEO a webové návštěvnosti.
Lily Ray, viceprezidentka pro SEO strategii a výzkum ve firmě Amsive, varuje: „Pokud Google udělá AI Mode výchozím v jeho současné podobě, bude to mít devastující dopad na internet.“
„Zásadně to sníží hlavní zdroj příjmů většiny vydavatelů a odradí tvůrce obsahu, kteří spoléhají na organickou návštěvnost, což je miliony webů, možná i více.“
Barry Adams, zakladatel SEO firmy Polemic Digital, pak věří, že situace se ještě zhorší s tím, jak se AI Mode více rozšíří.
„Očekávám, že počet kliknutí z AI Mode na web bude asi poloviční, a to je optimistický scénář,“ vysvětluje.
„Může to rozhodnout o tom, zda bude vydavatelství životaschopné, nebo zkrachuje.“
Google a jeho pohled na AI integraci
Google na kritiku reagoval zdůrazněním svého závazku nadále přivádět návštěvníky na weby.
Mluvčí Googlu uvedl, že společnost „denně posílá na weby miliardy kliknutí“.
„Nové AI funkce ve Vyhledávání umožňují lidem pokládat ještě více otázek, což vytváří nové příležitosti pro objevování obsahu a podniků,“ uvádí společnost.
Vedoucí tým Googlu se snaží uklidnit obavy:
„Pokud se na něco za poslední rok ukázalo, pak je to to, že rozsah míst, kam lidi směrujeme, se zjevně rozšiřuje,“ vysvětluje generální ředitel Googlu Sundar Pichai.
„Očekávám, že to bude platit i u AI Mode.“
Podobně Nick Fox, senior viceprezident Googlu pro znalosti a informace, tvrdí, že web prosperuje.
„Pravděpodobně neexistuje žádná společnost, které by více záleželo na zdraví a budoucnosti webu než Googlu,“ říká.
Obavy podnikatelů
Přesto jsou majitelé podniků hluboce znepokojeni tím, jak rychle se internet mění.
„Jako někdo, kdo vede nezávislý mediální byznys, vidím škody, které to už nyní způsobuje,“ říká Chris Dicker, CEO CANDR Media Group.
„Zde neexistuje žádná udržitelná výměna hodnot a pokud se to nezmění, hrozí kolaps digitálního ekosystému.“
„My jen žádáme o to, co je spravedlivé.“
Zdroj: AI Magazine (aimagazine.com)
Napsat komentář